Jag
började min författarbana med att skriva
dikter. Jag lärde känna författarinnan Ingeborg
Björklund, dåvarande ordförande för
Svenska författarklubben.
Hennes dröm var att bilda ett förlag där
författare kunde ge ut sina egna böcker och göra
sig oberoende, framför allt av de stora kommersiella
förlagen. 1964 startade hon förlaget Förenade
författare som redan samma år gav ut 27
lyriker med bidrag från författarklubbens
medlemmar. Se ”Ingeborg Björklund – som
jag minns henne” under Tidningar
och Tidskrifter i verkförteckning.
Blå safir publicerades som
Förenade författares femte utgåva 1965.
Detta år medverkade jag också i Tvärsnitt
och 1968 i Blandad kör,
båda diktantologier, utgivna av Förenade författare.
Se verkförteckning.
I början av 1970-talet hade min håg vänt
sig åt annat håll, särskilt mot kvinnorörelsen
och jag lämnade Svenska författarklubben och Förenade
författares förlag åt sitt öde.
Genom Ingeborg Björklund
lärde jag känna läkaren Andrea
Andreen, på sin tid en av kvinnorna inom Fogelstagruppen.
Hon berättade om Fogelstad och verksamheten där.
Jag förstod att detta var en bortglömd rörelse,
som en gång hade haft stor betydelse. Dess historia
började med Föreningen frisinnade
kvinnor, grundad 1914 i Stockholm av läkarna
Ada Nilsson och Julia
Kinberg. Rörelsen spred sig och 1920 bildades
Frisinnade kvinnors riksförbund.
Efter att från början ha varit renodlat liberal
öppnade sig rörelsen mer och mer mot socialdemokratin
och slutligen också mot kommunismen. Från 1931
antogs namnet Svenska kvinnors vänsterförbund,
SKV.
År 1923 började föreningen utge tidningen
Tidevarvet. Det var en sorgens
dag när den lades ner 1936, men Fogelstakvinnorna gav
inte upp hoppet om att åter kunna ge ut sin kära
tidning. 1947 besannades drömmen och
Vi kvinnor i demokratiskt världsförbund
började utkomma. SKV hade då nyligen gått
med i Kvinnornas demokratiska världsförbund,
nära lierat med Sovjetunionen. Senare kallades tidningen
enbart Vi kvinnor och efter
mitten av 1960-talet fick den heta Vi
Mänskor. Vänsterkvinnorna trodde nu, att
samhället var jämställt och att det var omodernt
att en tidning hette Vi kvinnor.
Jag inbjöds att skriva i Vi mänskor och kom med
i redaktionskommittén. Snart stod det klart att samhället
inte alls var jämställt och att en ny kvinnorörelse
var starkt på väg. Grupp
8 bildades 1969. Vi Mänskors redaktion förstod
att något måste göras. Louise
Walden, en av Grupp 8:s grundare och släkt med
SKV:s ordförande Eva Palmaer,
blev Vi Mänskors redaktör. Under hennes ledarskap
blev tidningen känd över hela Sverige. En kort
tid efter att Louise hade tillträtt, lämnade jag
redaktionskommittén och det förflöt några
år innan vi åter började samarbeta. Se
artiklarna i Vi Mänskor under rubriken Tidningar och
tidskrifter i verkförteckningen.
Andrea
Andreen hade mycket starka band till Elisabeth
Tamm, den dåvarande ägarinnan till Fogelstad.
Under fyrtio år var de nära vänner och Andrea
var Elisabeths läkare lika länge. Andrea såg
som sin uppgift att få någon att skriva om Elisabeth
och det hon uträttat. Denna ”någon”
blev jag. I början på 1970-talet gjorde jag min
första bekantskap med Fogelstad. Sedan återvände
jag dit ett par gånger till. Jag fick lära känna
flera av de då ännu levande fogelstakvinnorna:
Honorine Hermelin, Carin
Hermelin, Sigrid Hultare,
Magda Bergström, Ragna
Kellgren, Margareta Larsson
mfl. Av olika skäl, som jag berör nedan, dröjde
det ända till 1989 innan min bok om Elisabeth Tamm
kom ut på förlaget Symposion
i Skåne.
På omslagets baksida står det: ”Elisabet
Tamm (1830-1958) var en av sin tids märkligaste kvinnor.
Förutom att hon ensam ledde jordbruket på ett
stort gods, Fogelstad i Julita socken, var hon en av de
fem första kvinnorna i Sveriges riksdag. Hon var Sveriges
första kvinnliga kommunalnämndsordförande
och en av våra första kvinnliga landstingspolitiker.
Mest känd är Elisabeth Tamm som initiativtagare
till den radikala veckotidningen Tidevarvet som utkom 1923-1936
och till Kvinnliga medborgarskolan på Fogelstad (1925-1954).
Under nästan fyrtio år av sitt liv var Elisabeth
Tamm en ledande gestalt inom svensk kvinnorörelse.
Först inom Frisinnade kvinnors riksförbund (1928-
1931) och sedan inom Svenska kvinnors vänsterförbund
(1931-1958). Under samma tid verkade hon oförtröttat
för en ny syn på jordägandesättens
natur, såväl nationellt som internationellt.”
Mitt syfte med boken var främst att skildra Elisabeth
Tamms verksamhet som jordbrukare, politiker och feminist.
Att åstadkomma en intressant skildring av en människas
verksamhet utan att komma in på hennes idéer,
värderingar och andra inre drivkrafter är omöjligt
och därmed är vi inne på personligheten.
Elisabeth Tamm var en mycket komplicerad person och det
gör både henne och hennes verksamhet utomordentligt
intressanta.
Under tiden jag medarbetade
i Vi mänskor och gjorde mig bekant med fogelstadrörelsens
historia ägnade jag mig åt akademiska studier
vid Stockholms universitet. Som ämne för min doktorsavhandling
fick jag 1910 års preventivlag. Professorn föreslog
att jag skulle undersöka hur den dåtida kvinnorörelsen
hade reagerat på, att riksdagen stiftade en lag som
förbjöd propaganda för preventivmedel.
Jag gick in i avhandlingsarbetet ganska starkt indoktrinerad
med min samtids syn på sexuella frågor. Lite
tillspetsat sagt gick den ut på, att vi kvinnor skulle
vara väldigt tacksamma för att vi inte levde på
1800-talet, när sexuallivet var begränsat till
äktenskapet, när det inte fanns några p-piller
och när det var kriminellt att göra abort. Jag
hade också lärt mig att feminister och sexualliberaler
hade varit mycket goda vänner och strävat tillsammans
för att frigöra sexualiteten från alla former
av pryderi, bigotteri och förtryck.
Ju mer jag trängde inte i det historiska materialet,
desto mer insåg jag, att mycket av vad jag hade lärt
mig inte stämde. Framför allt stämde det
inte alls, att de tidiga feministerna hade kämpat för
fri sex ihop med sexualliberalerna. Tvärtom var de
bittra fiender och hade helt olika uppfattningar om hur
framtidens sexualmoral skulle se ut.
Jag upptäckte också ganska snart ett annat intressant
fenomen. De som senare kom att kallas fogelstakvinnorna,
Ada Nilsson, Alma Sundquist, Julia
Kinberg och deras föregångerska Karolina
Widerström, alla läkare, spelade en icke
oväsentlig roll i den sexualdebatt, som till och från
pågick under flera decennier. När de dök
upp i det historiska materialet, kom jag ihåg vad
Andrea Andreen hade berättat för mig. När
jag läste, att Karolina Widerström redan i slutet
av 1800-talet höll föreläsningar i kvinnohygien
både inom flickskolor och för allmänheten,
insåg jag sanningen i Andreas uttalande: ”Det
var inte, som många tror, Elise Ottesen-Jensen som
påbörjade sexualupplysningen i Sverige, det var
de kvinnliga och frisinnade läkarna.”
För att få veta mer om sexualupplysningens historia:
klicka på artikeln Sexualupplysning
i Julita, under rubriken Antologier
i verkförteckningen.
Min forskning kom följaktligen att inrikta sig på
två områden, mycket närmare förbundna
med varandra än jag visste från början:
fogelstarörelsens och sexualmoralens historia. Men
att jag gav ut Testiklarnas herravälde
innan jag var klar med min doktorsavhandling har ännu
en orsak.
Under Ingeborgs Björklund inflytande blev jag klar
över, att nakenbilderna på kvinnor som publicerades
i nästan alla tidningar på 60-talet, inte var
något tecken på sexuell frigjordhet, som en
del sexualliberaler ville få oss kvinnor att tro.
I stället var de ett mycket tydligt uttryck för
att 1800-talets sexuella dubbelmoral, inte alls hade dött
ut, som sexualliberalerna lovat, utan var i hög grad
levande. Så småningom började den nya kvinnorörelsen
förstå detta och kampen mot ”herrtidningarnas”
löpsedlar och pornografi i allmänhet inleddes.
Kampen fortsatte sedan mot våldtäkt, kvinnomisshandel
och incest.
Min uppfattning blev klar: det sexuella förtrycket
är det grundläggande kvinnoförtrycket och
det är mot detta förtryck som kampen måste
föras. Jag vet att det finns många som inte håller
med om det och här är inte platsen för en
diskussion om den saken. Här vill jag bara berätta,
att den uppfattningen var det starkaste skälet till,
att jag skrev Testiklarnas herravälde. Att jag dessutom
hade fått ett erbjudande att skriva ner och ge ut
vad jag kommit fram till i forskning och kamp mot dubbelmoralens
uttryck, gjorde det självklart lättare att sätta
igång arbetet med boken. Den enorma uppståndelse
som den väckte, på grund av sin titel, hade jag
inte väntat mig. Det var både positivt och mycket
negativt. Titta gärna på Säga
vad man vill, men inte om SEXUALLIBERALISMEN – om
reaktionerna på Testiklarnas herravälde
av Sandra Byseke. Under Recensioner,
bokanmälningar, reportage, intervjuer om Hjördis
Levin, i verkförteckningen.
Testiklarnas
herravälde. Sexualmoralens historia publicerades
våren 1986 av Akademilitteratur
och kom ut i en andra upplaga 1989 på Natur
och kultur. Omslaget är likadant på båda
upplagorna. Baksidestexterna skiljer sig något från
varandra. Under åren mellan första och andra
upplagan väckte upptäckten och utbredningen av
Hiv och Aids stor allmän uppmärksamhet och bekräftade
i viss mån de teser om sexuell moral och sexuellt
ansvar som uttalades i Testiklarnas herravälde. I andra
upplagans Efterskrift följde jag upp mediadebatten
om Hiv och Aids.
De flesta som yttrade sig fördömande om boken
hade inte läst den och visste inget om dess innehåll.
Själva titeln var tillräcklig för att göra
vissa män fullkomligt rasande. Många trodde att
det var en pornografibok. Andra trodde att den handlade
om mig och mina egna sexuella erfarenheter. Inget av det
som antogs var riktigt. Kort sagt handlar Testiklarnas herravälde
om de sexualdebatter som till och från fördes
under den tid Sverige övergick från jordbrukssamhälle
till industrisamhälle, från ståndssamhälle
till demokrati. Frågan om kvinnans ställning
spelade en stor roll i hela denna process. Skall kvinnan
i det nya samhället vara en självständig
individ som själv bestämmer över sin kropp
och sin sexualitet, som försörjer sig själv
och själv väljer sin make? Eller skall hon övergå
från att ha varit en mans kvinna, barnaföderska
och arbetskraft till att bli ett objekt, fritt fram för
alla män att åtminstone försöka förföra
och utnyttja?
Genom alla dessa debatter gick tesen om mannens obetvingliga
sexualdrift som en röd tråd och var sexualliberalernas
huvudargument för sexualitetens frigörelse från
alla konventionella och moraliska hinder. Tesen om mannens
obetvingliga sexualdrift ledde fram till titeln Testiklarnas
herravälde: Mannen är inte en självbestämmande
varelse. Han styrs av sina könskörtlar och lyder
således under sina testiklars herravälde. För
att kunna leva ett ”sunt” och ”naturligt”
liv måste han kontinuerligt och regelbundet och på
ett ”naturligt” sätt, dvs i en kvinnas
vagina, oavsett om han vill avla barn eller inte, tömma
de vätskor som hans testiklar producerar. Logiskt leder
detta resonemang till slutsatsen, att också kvinnan
hamnar under testiklarnas herravälde och till frågan:
Vari består då kvinnans sexuella frihet?
Denna slutsats och denna fråga var naturligtvis oerhört
frustrerande för många män och även
för många kvinnor och orsakade den stora uppståndelsen
kring Testiklarnas herravälde, men även till den
tystnad som snart spred sig kring boken och även kring
mig som dess författare. Ändå bidrog Testiklarnas
herravälde till att göra debatten om det sexuella
förtrycket öppnare, friare och djupsinnigare än
tidigare. Denna kontroveriella bok finns inte längre
att köpa men fortfarande att låna på många
bibliotek.
Efter
sju sorger och åtta bedrövelser, men också
många glädejämnen disputerade jag våren
1994 vid Umeå universitet på avhandlingen Masken
uti rosen. Nymalthusianism och födelsekontroll i Sverige
1880-1910. Propaganda och motstånd. Sorgerna
och bedrövelserna berodde på den brist på
intresse och förståelse för ämnet,
som jag upplevde vid Stockholms universitet och som tvingade
mig att göra något så ovanligt som att
försöka byta universitet under avhandlingsarbetet.
Glädjeämnena bestod i att jag lyckades med detta
försök och hamnade i en atmosfär med stort
intresse för demografiska och sexualpolitiska frågor.
1994 hade en stor konferens hållits i Haag om en lång
rad sådana frågor och inspirerat ledningen för
demografiska avdelningen inom historiska institutionen i
Umeå.
Mycket av det som finns i Testiklarnas herravälde finns
också i Masken uti rosen, men medan Testiklarnas herravälde
sträcker sig fram mot mitten av 1900-talet, slutar
Masken uti rosen 1910 med stiftandet av lagen mot proganda
för preventivmedel. Avhandlingen skildrar hur tidningspressen
och olika åsiktsgrupper reagerade på den propaganda
för födelsekontroll som inleddes 1880 av uppsalastudenten,
sedermera lundaprofessorn, Knut Wicksell
och som efter sekelskiftet fortsattes av författarinnan
Frida Steenhoff och anarkisten
Hinke Berggren.
Många har undrat vad ”masken uti rosen”
syftar på. Enligt dåtidens befolkningspolitiska
resonemang är ”masken” tvåbarnssystemet,
som förstör befolkningen (rosen) inifrån,
genom att den inte kan reproducera sig själv, om varje
fruktsam kvinna endast föder två barn. En del
kvinnor är helt ofruktsamma, en del blir det efter
andra barnet, en del träffar ingen man som vill ha
barn med dem och en del vill varken ha man eller barn. Därtill
kommer att en del barn dör vid födseln och andra
i tidig ålder. Hur stor barnadödligheten är
beror på sociala omständigheter. På grund
av detta och ytterligare andra skäl måste de
fruktsamma kvinnorna föda minst fyra eller fler barn,
för att befolkningen skall kunna reproducera sig själv.
Så
fort disputationen var över tog jag itu med
att skriva Kvinnorna på barrikaden.
Sexualpolitik och Sociala frågor 1923-36, utgiven
av Carlssons förslag 1997.
Jag ville synliggöra fogelstakvinnornas sociala engagemang
och visa att deras verksamhet inte bara gällde Kvinnliga
medborgarskolan utan att de också agerade som
en reformpolitisk påtryckningsgrupp.
Tidningen Tidevarvet, som utgör bokens viktigaste källmaterial,
var ett medel till den målsättningen. Vid ett
möte på Fogelstad 1922 antog Frisinnade kvinnors
riksförbund ett program som kallades Befolkningsfrågan
eller Folkhälsoprogrammet
och innehöll alla de frågor som sedan kom att
bilda det som brukar kallas ”folkhemmet” eller
”välfärdssverige”. I Kvinnorna på
barrikaden har jag följt upp alla dessa frågor
och visat dels hur lång tid det tog att få dem
genomförda dels att fogelstakvinnorna var drivande
i kampen för dessa reformer och därigenom fick
en relativt stor rikspolitisk betydelse.
En huvudtes i boken är, att när Alva
och Gunnar Myrdal kom ut med sin
mycket omtalade bok Kris i befolkningsfrågan
1934, hade det gått tolv år sedan programmet
”Befolkningsfrågan” formulerades på
Fogelstad och elva år sedan kampen för dess praktiska
genomförande inleddes i Tidevarvet. Det var således
fogelstakvinnorna och andra ”borgerliga” kvinnogrupper
som var Sveriges socialpolitiska pionjärer och inte
Alva och Gunnar Myrdal som ofta det har påståtts.
Att de sedan fick hjälpa till att genomföra reformerna
i regering och riksdag är sant, men en annan sak.
Vartefter
tiden gick kände jag allt starkare att jag måste
skriva en utförligare biografi om Elisabeth Tam än
den från 1989. Ett av förklaringarna till att
det dröjde så länge innan jag tog itu med
det var att jag saknade källmaterial. Elisabeth Tamm
hade bränt alla brev och annat skriftligt material
om sig själv. En rimlig tolkning av en sådan
handling är att hon inte ville, att det skulle skrivas
något om henne. När jag tänkte på
Andrea Andreens övertygelse, kom jag ändå
fram till att det skulle göras.
Dessutom fick jag plötsligt tillgång till två
typer av nytt källmaterial. Det ena var en samling
intervjuer med människor som arbetat och bott på
Fogelstad, som hade utförts av julitabon Karin
Andersson och som hon överlät till mig.
Det andra var en stor samling brev från Elisabeths
far, Carl August Tamm, till dennes
gode vän Alfred Lagerheim.
Intervjusamlingen gav kunskap om livet på Fogelstad
och om hur folket som arbetade där upplevde sin arbetsgivare
och den kvinnorörelse hon samlade omkring sig. Brevsamlingen
gav ny kunskap och en helt annan uppfattning om föräldrarna
till Elisabeth och om bakgrunden till hennes födelse
och uppväxt, än den som givits i tidigare skildringar.
Boken kom ut på våren 2003. Med anledning av
det inbjöd jag till Kvinnohistorisk
dag på Riddarhuset med temat ”Elisabeth
Tamm och fogelstagruppen”. Det kom 150 personer
och det blev en fin och minnesrik dag.
Under tiden jag arbetade med min doktorsavhandling och
undersökte
debatten i preventivmedelsfrågan kom jag att observera
den kvinnliga
nykterhetsföreningen Vita Bandet. Dess ledande kvinnor
var ivriga
motståndare
till den propaganda för fri kärlek och
preventivmedel som
framfördes av Knut Wicksell, Frida Steenhoff
och Hinke Bergegren.
Mest imponerad var jag av dessa kristna
kvinnors
radikala inställning till
kvinnans sociala, ekonomiska och
politiska
frigörelse.
När jag skrev Kvinnorna på barrikaden kom
dessa kvinnor ännu mer
i rampljuset och
jag bestämde mig för att de
skulle bli huvudpersonerna i min nästa bok.
Under konferensen Sex, State and Society. Comparative Perspectives
on
the History of Sexuality vid Umeå Universitet den 10-13 december
1998
lade jag fram en uppsats med rubriken ”Christian Women and the
Morality
Debate in Sweden from the Turn of the Century until the
Beginning of the
1920’s.” År 2000 publicerades uppsatsen i Sex, State
and Society.
Comparative Perspectives on the History of
Sexuality redigerad av
Lars-Göran Tedebrand, professor vid Umeå
Universitet och initiativtagare
till konferensen 1998.
När jag fortsatte att forska i Vita Bandets historia upptäckte jag, att denna
förening under åratal hade
intresserat sig för och stött kampen mot ”Vita slavhandeln”. Detta ämne kom
att fascinera mig så
mycket, att jag lämnade forskningen om Vita Bandet därhän för att i stället skriva
boken Kampen mot ”Vita slavhandeln” - trafficking i historiskt perspektiv.
(Möklinta (Gidlunds förlag)
2015.
På grund av svårigheter att hitta förläggare dröjde det ända till 1915,
innan jag fick boken publicerad.